2013. április 6., szombat

Soha ne adjátok el a lelketeket!


Néhány évvel ezelőtt a Cardiff City a csőd szélére sodródott, a walesi klubnak 70 millió font közeli adóssága lett, becslések szerint pedig havi 1 millió fontos veszteséget termelt. Ekkor lépett színre egy malajziai milliárdos, Vincent Tan, aki viszonylag gyorsan stabilizálni tudta a klub pénzügyi helyzetét, a csapat pedig menetelni kezdett a pontvadászatban. A befektetéseknek köszönhetően a Cardiff City megerősítése annyira jól sikerült, hogy jelenleg hét ponttal vezetnek az angol második vonalban, így már karnyújtásnyi távolságra került a Premier Liga. 


Ahogy mindennek, természetesen az ázsiaiak által megtámogatott sikeres szereplésnek is komoly ára van. A maláj tulajdonos ugyanis belépésétől kezdve azon munkálkodik, hogy a piacokon eladható márkanevet kreáljon az amúgy komoly tradíciókkal bíró klubból. A csapatot még 1899-ben alapították, és a Cardiff City sokáig az egyetlen nem angol csapat volt, amely képes volt a három nagy angol versenysorozat egyikének, nevezetesen az FA-kupának a megnyerésére 1927-ben.

Az imént nem véletlenül szerepelt a többes szám (piacok), a milliárdos vezetőnek a márkanév felépítésével az ázsiai piacot is szándékában áll megcéloznia, a Premier Liga mérkőzéseit ugyanis minden áldott hétvégén legalább 140 millió malajziai, szingapúri, indonéz stb. kíséri figyelemmel. 

Nem sokkal Vincent Tan megjelenése után már szárnyra kapott egy pletyka, amely szerint az új tulajdonos az ázsiai piac alapján szeretné megváltoztatni a több mint 110 éves klub színét és címerét. A szurkolók egy része azonnal tiltakozni kezdett, weboldalakat, nyomtatott sajtótermékeket szerkesztettek, tüntetéseket szerveztek, hogy kiálljanak hagyományaik mellett. A klub vezetői közben minden fórumon tagadták, hogy valóban címercserére és színváltoztatásra készülnének, mindenkit igyekeztek megnyugtatni.

Eltelt egy év, s 2013 áprilisára a malajziaiak már minden korábbi ígéretüket felrúgták, mára kiderült, végig hazudtak szurkolóiknak. A modern labdarúgás haszonélvezői, akik semmilyen tradíciót nem kímélnek, megléptek azt, ami talán a leggusztustalanabb, megváltoztatták a Cardiff City klubszíneit valamint címerét. 

A Cardiff egy egész évszázadon át, hagyományosan kék mezben lépett pályára, a klub beceneve Bluebirds (kék madarak) lett, amely jelkép a csapatcímerben is főszerepet kapott. A változtatások eredményeként az eddig háttérben látható vörös sárkány előrekerült a címerben, míg a kék madár kisebb lett, és alulra került, a hazai mez pedig vörösre változott. A színnek természetesen ázsiai kapcsolódása is van: a vörös színt a jólét, a szerencse és a hatalom szimbólumaként tartják számon. Ha ennyi nem lenne elég, a tulajdonosok jelenleg már a klub névváltoztatásán ügyködnek, céljuk a Cardiff Dragons klubnév bevezetése.

Sajnos nem számolhatunk be arról, hogy a történtek után walesi szurkolók tízezrei hirdettek volna bojkottot, általános lenne az elégedetlenség és a felháborodás. A lebutított nyugati társadalom gyomra lassan már mindent bevesz, csupán pár száz szurkoló emelte fel szavát az intézkedésekkel szemben, s marad távol a mérkőzések látogatásától mindaddig, amíg régi kék színüket és régi címerüket vissza nem kapják. Az elvek nélküli többség a „pénz beszél” jeligével magyarázza a klubon belül kialakult helyzetet, a Premier Ligás szereplésért cserébe elfogadják a tradíciók szembeköpését.

Pár héttel ezelőtt az ázsiaiak a stadion minden egyes székére kitetettek egy ajándék sálat, immáron az új címerrel és a piros színnel. A birkák boldogan kötötték nyakukba a sálat. Van ahol sálat, más országokban kolbászt és cirkuszi kellékeket ajándékoznak a megvezethető szurkolóknak.

A történet üzenete egyértelmű. Soha ne adjátok el a lelketeket! 

KEEP CARDIFF BLUE, AGAINST MODERN FOOTBALL!

 (Bal oldalon a régi, jobb oldalon az új címer.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése