Néhány évvel ezelőtt a Cardiff
City a csőd szélére sodródott, a walesi klubnak 70 millió font közeli adóssága
lett, becslések szerint pedig havi 1 millió fontos veszteséget termelt. Ekkor
lépett színre egy malajziai milliárdos, Vincent Tan, aki viszonylag gyorsan
stabilizálni tudta a klub pénzügyi helyzetét, a csapat pedig menetelni kezdett
a pontvadászatban. A befektetéseknek köszönhetően a Cardiff City megerősítése
annyira jól sikerült, hogy jelenleg hét ponttal vezetnek az angol második
vonalban, így már karnyújtásnyi távolságra került a Premier Liga.
Ahogy mindennek, természetesen az
ázsiaiak által megtámogatott sikeres szereplésnek is komoly ára van. A maláj
tulajdonos ugyanis belépésétől kezdve azon munkálkodik, hogy a piacokon
eladható márkanevet kreáljon az amúgy komoly tradíciókkal bíró klubból. A
csapatot még 1899-ben alapították, és a Cardiff City sokáig az egyetlen nem
angol csapat volt, amely képes volt a három nagy angol versenysorozat egyikének,
nevezetesen az FA-kupának a megnyerésére 1927-ben.
Az imént nem véletlenül szerepelt a többes szám
(piacok), a milliárdos vezetőnek a márkanév felépítésével az ázsiai piacot is
szándékában áll megcéloznia, a Premier Liga mérkőzéseit ugyanis minden áldott
hétvégén legalább 140 millió malajziai, szingapúri, indonéz stb. kíséri
figyelemmel.
Nem sokkal Vincent Tan
megjelenése után már szárnyra kapott egy pletyka, amely szerint az új
tulajdonos az ázsiai piac alapján szeretné megváltoztatni a több mint 110 éves
klub színét és címerét. A szurkolók egy része azonnal tiltakozni kezdett,
weboldalakat, nyomtatott sajtótermékeket szerkesztettek, tüntetéseket
szerveztek, hogy kiálljanak hagyományaik mellett. A klub vezetői közben minden
fórumon tagadták, hogy valóban címercserére és színváltoztatásra készülnének,
mindenkit igyekeztek megnyugtatni.
Eltelt egy év, s 2013 áprilisára
a malajziaiak már minden korábbi ígéretüket felrúgták, mára kiderült, végig
hazudtak szurkolóiknak. A modern labdarúgás haszonélvezői, akik semmilyen
tradíciót nem kímélnek, megléptek azt, ami talán a leggusztustalanabb,
megváltoztatták a Cardiff City klubszíneit valamint címerét.
A Cardiff egy egész évszázadon
át, hagyományosan kék mezben lépett pályára, a klub beceneve Bluebirds (kék
madarak) lett, amely jelkép a csapatcímerben is főszerepet kapott. A
változtatások eredményeként az eddig háttérben látható vörös sárkány
előrekerült a címerben, míg a kék madár kisebb lett, és alulra került, a hazai
mez pedig vörösre változott. A színnek természetesen ázsiai kapcsolódása is
van: a vörös színt a jólét, a szerencse és a hatalom szimbólumaként tartják
számon. Ha ennyi nem lenne elég, a tulajdonosok jelenleg már a klub
névváltoztatásán ügyködnek, céljuk a Cardiff Dragons klubnév bevezetése.
Sajnos nem számolhatunk be arról,
hogy a történtek után walesi szurkolók tízezrei hirdettek volna bojkottot,
általános lenne az elégedetlenség és a felháborodás. A lebutított nyugati
társadalom gyomra lassan már mindent bevesz, csupán pár száz szurkoló emelte
fel szavát az intézkedésekkel szemben, s marad távol a mérkőzések látogatásától
mindaddig, amíg régi kék színüket és régi címerüket vissza nem kapják. Az elvek
nélküli többség a „pénz beszél” jeligével magyarázza a klubon belül kialakult
helyzetet, a Premier Ligás szereplésért cserébe elfogadják a tradíciók
szembeköpését.
Pár héttel ezelőtt az ázsiaiak a
stadion minden egyes székére kitetettek egy ajándék sálat, immáron az új
címerrel és a piros színnel. A birkák boldogan kötötték nyakukba a sálat. Van
ahol sálat, más országokban kolbászt és cirkuszi kellékeket ajándékoznak a
megvezethető szurkolóknak.
A történet üzenete egyértelmű.
Soha ne adjátok el a lelketeket!
KEEP CARDIFF BLUE, AGAINST MODERN
FOOTBALL!
(Bal oldalon a régi, jobb oldalon az új címer.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése